27.10.2013

Lento-onnettomuuksia alinomaa

Niin,

No jos katsoo Fox-TV kanavaa näkee paljon onnettomuuksia. Useina uusintoina mutta silti mielenkiintoisia. Siedätyshoitoa lentopelkoisille, -tuskinpa vain.

On se vaativaa työtä kun vuoren kylkeen törmänneestä koneesta koetetaan löytää  vihjeitä turman aiheuttajasta. Oransseiksi maalatut laatikot joita sanotaan mustiksi laatikoiksi paljastavat käydyt keskustelut ja tärkeimmät parametrit, siis jos laatikot eivät ole palaneet lukukelvottomiksi.

Mittariston varoitusvalolampuista katsotaan onko hehkulanka ehjä vai palanut. Jos se on palanut, se on viite siitä että valo on palanut ennen törmäystä. Tämäkin tieto menetetään tulevaisuudessa kun siirrytään led-lamppuihin.

Olen ollut mukana tekemässä mustia laatikoita. Tosin laivoihin, ja niissä oli vaativammat kriteerit, ne ovat myös painavampia kuin lentokoneen vastaavat.
Laatikon tuli nauhoittaa keskeytymättä komentosillan puheet ja moottoreiden sekä ohjauksen tiedot. Myös tutkakuvaa kaapattiin kaikenaikaa ja tietoa varastoidaan laatikkoon 12...24 h varastointiajalla.

Mahdollista onnettomuutta ajatellen laitteen muistielektroniikan tuli kestää tunnin tulipalo 1100 asteessa ja vielä sen jälkeen kytevä palo 260 astetta 10-tuntia. Laite asennettiin komentosillan kannelle ja sen tuli myös kestää 250 kg isku kolmesta metristä. (maston kaatuminen)


Environmental
IEC 60945 exposed
IEC 61996
Penetration
250 kg / 100 mm probe
from 3 meters
Fire protection
10 hours at 260°C
1 hour at 1100°C

Kaiken tämän lisäksi laitteen tuli olla vedenpitävä vielä kuuden kilometrin syvyydessä meren alla. Tälläiset testit tehtiin Saksassa erikoislaboratoriossa ja ensimmäisellä kerralla tuli prototyyppiin hieman korjattavaa. Nimittäin laitteen piti kestää myös valtava tärinä ja se tehtiin tärinäpöydällä.

Laitteen kylkeen laitettiin majakka joka aktivoitui vedestä ja alkoi lähettämään tunnistussignaalia jotta etsintäalukset löytäisivät sen. Koko laite oli kiinnitetty pikakiinnityksellä laivan kannelle jotta robotti voi sen veden alla irroittaa ja tuoda pintaan.

Tälläiset laitteet ovat nykyään laivoissa pakollisia ja saatatte nähdä niitä jos pääsette laivan ylimmälle kannelle.








Ylläoleva laite on eri kuin suomalainen versio. Tässä .pdf dokumentissa on kertomani tuote. Kahvat ja koppa Matari Oy, kaareva kansi Rautaruukki, pohja Sah-Ko oy jne. Sisällä oli vaikka mitä erikoiskomponettia.

5 kommenttia:

Sanna kirjoitti...

No johan on vermeet... miten mie en muista esim. Costa Concordian onnettomuudessa puhutun moisesta "mustasta laatikosta"?

Rantakasvi kirjoitti...

Mielenkiintoista tuo muistien laatikoiden valmistus. Merellähän se on vielä hankalampi löytää ilman signaaleja kuin maalla.

Murphy kirjoitti...

Niin,

Kyllä sitä laatikon tietoa ja tallentuneita puheita varmaan tutkittiin Costa Concordiassakin.
Siinä on vielä turvapiiri ettei kapteeni pääse tuhoamaan tutkanäyttöjä sun muita jälkikäteen jos huomaa että on mokannut.

Äijä kirjoitti...

Mielenkiintoinen kapistus. Minkälainen kapasiteetti? Kestääkö laivan eliniän, vai puretaanko tieto välillä johonkin tietokantaan?

Murphy kirjoitti...

Niin,

Laitetta ohjaa erillinen ohjausyksikkö laitteen sisätiloissa. Eli tuo on vain Ethernet liitynnällä varustettu muistiyksikkö. Laitteen ohjausohjelmistoineen pitää tallentaa 24 h tapahtumat. Se pyyhkii koko ajan vanhempaa tietoa pois, eli vain onnettomuustilanteissa ja tarkastuksien yhteydessä sitä luetaan.

Linkin laitteessa oli 4GB muistikampa sisällä, vanhemmissa laitteissahan on magneettinauha. Kummatkin mediat "palavat puhki" jossain vaiheessa ja silloin pitää tehdä huoltotyö, joka onkin melkomoinen souvi.

Rahtialuksiin on kehitetty kelluva ja irtoava turvalaatikko, S-VDR löytyy myös googlella.

Tässä Wikipedian tiivistelmä tästä isommasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Voyage_data_recorder

Jatkuvia junaonnettomuuksia Jokioisissa

Niin, Viikonloppuna 80-vuotias mies törmäsi autollaan museojunaan. Aiemmin oli ikävä henkilövahinko vuonna 1908 joulukuussa kun 27-vuotias...