16.7.2014

Kiertoliittymässä ajaminen

Niin,

Rantis kirjoittaa aiheesta joka oli tälläkin paikkakunnalla pitkään keskustelun ja kinastelun aihe. Useimmat jo nykyään tietää että liittymään mennessä ei vilkuteta ja pois tullessa vilkutetaan oikealle. Ulkomailla taas neuvotaan vilkuttamaan ympyrässä ajettaessa vasemmalle koko ajan jotta ympyrään tulijat tietää ettei heppu ole vielä poistumassa.

Helpottaa useampikaistaisessa ympyrässä ajoa kun sisäkehältäkin voi ajaa ulos kaksikaistaisen keskimmäiselle kaistalle ja siinä samalla joku jatkaa ulkokaistalla ympyräajoa. Toisaalta jos on käyttämässä pientä ympyrää vain kääntyäkseen heti oikealle voisi olla fiksua ilmoittaa jo ympyrään mennessä oikealla vilkulla että poistun heti eikä minua tarvitse varoa.

Tässä eräs kirjoitus joka kuvastaa kiertoliittymien problematiikkaa.


2 kommenttia:

Rantakasvi kirjoitti...

Ei sun kommentteja ollut minulla edes roskapostissa, ne on hukkuneet bittiavaruuteen.

Britanniassa, jossa on vasemmanpuoleinen liikenne, ajoin paljon kiertoliittymissä. Ja siellä saattoi olla liittymässä kolmekin kaistaa vierekkäin. Tällöin opastettiin vilkuttamaan vain jos vaihtaa kaistaa, ja pois lähdetään liittymästä aina uloimmalta kaistalta. Hiukan oli alkuun totuttelua, kun ympyrässä piti ensin ehtiä vaihtaa kaistaa ja sitten vasta pääsi ulos, ja vielä siis vasemmalla puolella tapahtui kaikki. Alkuun tuli tehtyä muutama ylimääräinen kierros ympäri.

Murphy kirjoitti...

Niin,

Siellä minäkin olen ajanut roundabouteissa ja kierto vielä myötäpäivään. Kaksi kiertoliittymää yhteen nivoutuneina salli menon aika moneen ilmansuuntaan, mm siellä Lontoon lentoaseman lähettyvillä.

Juopotteluun ja tulirokkoon voi kuolla.

Niin, Jopa Latovainiossakin, etenkin jos eletään vuotta 1916.