21.10.2014

Tappavat hallitunkit

Niin,



 Lienen hengenvaarassa ja en piittaa. Nelisenkymmentä vuotta olen vaihtanut itse talvi-kesärenkaat ja yleensä auton omalla tunkilla. On nyt selvinnyt että se onkin tarkoitettu vain tilapäiseen ja satunnaiseen käyttöön. Kerran jopa yksi tunkki meni rikki, tosin vain kierre vioittui ja tunkki ei romahtanut mutta ei enää nostanut.

Nyt viime vuosina olen käyttänyt Motonetin hallitunkkia, juuri sellaista joka on tällä listalla. Hallitunkkiin siirryin vain siksi että nykyautossani on auton oma tunkki hankalasti varapyörän alla. Tuolla listalla näemmä on myös Bilteman sähkökäyttöinen jotka kerätään takaisin. Tämä minun suomen edullisin hallitunkki kyllä nostaa hyvin, mutta alaslasku venttiiliä kiertämällä tapahtuu kovin äkillisesti ja vauhdilla ellei ole varovainen. Toinen ongelma on että tunkki kulkee nousuvaiheessa pyöriensä avulla sivusuunnassa ja alustan siis tulee olla tasainen ja kestävä. (saksitunkki eli haitaritunkki sensijaan nousee ja laskee pystysuoraan)

 Kaikenlisäksi hallitunkkien tartuntapinta ei ole suunniteltu henkilöautojen nostokohdan pokkaukseen. Se voi jopa vääntää helman hitsikulmaa tärviölle. Eihän se renkaanvaihto ulkopuolisen palvelun avulla maksa kuin kaksikymppiä mutta jonot ovat ennalta-arvaamattomat. Lisäksi renkaat täytyy lastata ja purkaa moneen otteeseen kun itse vaihtamalla voi toimia varastosta varastoon. Renkaita vaihtaessa voi helposti varoa ettei itse jää auton alle, toki jarrulevyt rikkoontuvat jos auto putoaa. Suurin vaara on jos tekee muuta remonttia ja ei ole varmistanut autoa muulla tuella. Kaksi ex-työkaveriani kuoli jäätyään oman autonsa alle.

3 kommenttia:

Sanna kirjoitti...

Jutussa puhuttiin hallitunkeista koneina. Jotenkin ite aattelisin, että kone on sellanen, joka tekee työn. Tunkki on vain apuväline, vipuvarsi, jossa työn tekee ihminen - ellei ole sähkötunkki. Mutta lillukanvarsia nämä.

Vaihtoajat on taas eessä, lunta sateli kun äsken kävin lenkillä. Me käydään anoppilassa, siellä on kunnon hallitunkki. Ja anopilla oli joskus auto, johon oli tehty puupalikasta "adapteri", ettei ne helmat ruttaannu. Arvaa, oliko se palikka joka kevät ja syksy hukassa!

Rantakasvi kirjoitti...

Minä jo viime viikolla vaihdatin talvirenkaat. Euromaster on hoitanut homman mulle jo yli kymmenen vuotta.

Toki osaan itsekin vaihtaa. Johonkin edellisistä autoista jouduin kerran vaihtamaan vararenkaan kesken matkan kun tyhjeni rengas. Samoin olen vaihtanut itse kun on luvattu pakkasta aamuksi ja olen sattunut olemaan yksin kotona. Aamulla oli aikainen lähtö työreissulle pohjoiseen päin.

Murphy kirjoitti...

Niin,

Sahasin juuri itsekin kakkosnelosen pätkästä lovetun adapterin. Luin karavaanarien sivuilta miten kaksi tuollaista oli hajonnut ja samalla puhuttiin pattingista.

Ja jossain koulukirjassa oli teksti jossa sanottiin että kalteva taso on yksinkertaisin kone. Tynnyrin saa kieritettyä auton lavalle vinojen lankkujen avulla, minkä voimassa säästää sen matkassa häviää.

Höyryjuna ja asema.

Niin, Humppila- Minkiö- Jokioinen kapearaiteinen lähti talvitauolle.