31.3.2013

Ennen oli energiaa

Niin. Ei ajateltu rakennusten energiankulutusta. Julkisivut täyteen ikkunoita ja ne kaikki yhdenkertaisia.


Alapuolella joku asuu asuntolaivassa.




Hotellihuoneessa oli sellainen ikkunaratkaisu että alapuoli nostetaan ylös, jos haluaa tuulettaa. Ylhäällä se ei pysy muuten kuin kapula panemalla alle.





Nykyarkkitehtuuri on sitten jotain ihan muuta. Polkupyörille on varattu tilaa, tuo kolmikerroksinen ramppi, autoille ei ollenkaan. Pyörät ovat rautatieaseman ja sataman matkalaisten enimmälti osin.





Siitä sitten voi alkaa etsiä omaansa työpäivän päätyttyä. Liki kaikissa oli jykevä ja koliseva ketjulukko.





Jos asuu asuntolaivassa, voi mennä oman kodin kanssa töihin. Säästyneellä tonttimaksulla voi ostaa shamppanjaa ja tehdä niistä taideteokset asunnon kannelle.






4 kommenttia:

Mummeli kirjoitti...

Näin se kuule mennee, aika muuttuu ja sen mukana melekeen kaikki muukin. Onneksi kuiten joitakin tahoja jotka arvostaa vanahaa arkkitehtuuria ettei ihan kaikkia hienoja puutaloja hävitettäs.
Mukavaa pääsijäispäivää sinne!

Murphy kirjoitti...

Kiitos samoin.

Tuolla ne taitaa olla pääosin tiilestä mutta puupaalujen päällä. Siksi ne painuu ja kanavien puolelta enemmän.

Mahtanee olla paljon eri omistajia yhdellä kadulla. Talot vieri vieressä ja usein vain muutama kapea kuja joista pääsee kävellen sisäpihalle.

Peppone kirjoitti...

Näinhän se on tuon energian kanssa ja nyt siten on ympyrä sulkeutunut. Palattiin rakentamisessa 80-luvulle ja taloista tehdään pulloja sillä kaikkia koskevat seinien ja kattorakenteidn osalta samat määräykset mutta kaikilla ei ole varaa koneelliseen ilmastointiin ja lämmön talteenottoon jolloin sisäilma huononee - ihmiset sairastuvat. Energiataloudessa saavutettu hyöty on merkityksetön kun sitä verrataan taloista johtuviin ja terveydenhuoltoon suuntauneisiin kustannuksiin. Tavallaan surullista, koska järjen käyttö kiellettiin?

Murphy kirjoitti...

Niin, Tiilitalo hengittää mutta uudet eristeet ei. Jos eriste jätetään pois tiilen paksuus pitäisi olla kaksi metriä.

Ja niin yllättävältä kuin se kuulostaa niin kuusi metriä betonia vastaa eristysominaisuuksiltaan 15 m lasivillaa.

Puru , ekovilla sun muu hengittää mutta ei saa päästää kastumaan.

Höyryjuna ja asema.

Niin, Humppila- Minkiö- Jokioinen kapearaiteinen lähti talvitauolle.