Niin,
Jotain maailmanpoliittisesta tilanteesta kertoo se että näin tänään puukaasutinauton.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Viljasen Esko haastattelee Pelliniemen Juhoa
Simolasta Kalsun kankaalle ja alkuasukkaita haastattelemaan. Simolan Oskari Papalla oli kaivossaan varastoituna erinomaista sahtia ...
-
Niin, Nyt vuonna 2019 Laukku Leena on Jämsässä. Alla myös muita julkaisuja. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75db588e-0711-40c6-bb09-b...
-
Niin, Uskoisin että joka toisessa yli parikymmentä vuotta vanhassa kotitaloudessa on tihkuttava keittiöhana. Vuoto ei ole vaaralli...
-
Niin, Järsön luontopolulla en ollut ennen käynytkään. Parempi mennä polkupyörällä koska Järsöntiellä on ajokielto. Ensin yli moottoritien...
3 kommenttia:
Millainen toimintaperiaate tuossa oikein on?
Eiköhän tuolla perävaunussa polteta pilkkeitä kytevällä tulella ja syntyy häkäkaasua. Se johdetaan bensiinin sijasta tuolta auton alta kaasutiiviiseen kaasuttimeen.
Moottori lienee normaali joskin nykyajan elektroniikka aiheuttaa paljon lisävirityksiä.
Netistä näemmä löytyy paljon artikkeleja
Puukaasu palaa auton moottorissa erittäin puhtaasti. Päästöt ovat puukaasukäytössä alhaisemmat kuin bensiinillä käytettäessä, ja vanhankin auton moottorin pakokaasut alittavat 0,2 % CO ja 20 ppm HC pitoisuuden ilman katalyyttistä puhdistusta.[3]
Puukaasujärjestelmän hyötysuhde on korkea. Kaasutus hävittää vain noin 25 prosenttia polttoaineen energiasta lämmöksi eikä puupohjaiselle polttoaineelle tarvita mitään muuta jalostusprosessia. Perustuen pitkäaikaisiin käytännön kokeisiin todellisessa liikenteessä, puukaasutinperävaunulla varustettu Lincoln Mark V:n on todettu kuluttavan käytännössä 1,54 kertaa enemmän energiaa kuin sama auto kuluttaisi bensiinillä ajettaessa vastaavissa ajo-olosuhteissa. Näin ollen 1000 kg puuta on todettu korvaavan 385 litraa bensiiniä.[3]
Ennen ajoonlähtöä puukaasutin tulee esilämmittää. Tämä vaatii käytettävästä polttoaineesta riippuen aikaa 5–10 minuuttia. Nopeimmin puukaasutin lämpenee kuivalla puupohjaisella polttoaineella, hiilikaasutin lämpenee nopeammin. Kun puukaasukäyttöisellä autolla lähdetään liikkeelle, teho on aluksi normaalia heikompi mutta saavuttaa järjestelmälle tyypillisen tason viiden minuutin kuluessa liikkeelle lähdöstä. Syynä puukaasun käytön vähäisyyteen eivät ole auton suorityskyky tai toiminta vaan viranomaisten asettamat rajoitukset, jotka rajaavat puukaasun vain vanhojen, ei-vähäpäästöisiksi luokiteltujen ajoneuvojen käyttövoimaksi.[3]
Kiitos infosta!
Ei taida nykyajan kiireisille ihmisille oikein sopia.
Lähetä kommentti