Jokioisten
Kiipun kylästä löytyy kirjoitettua tietoa jo 1600 -luvulta.
Perintörälssi-,
sukuoikeus- ja lampuotitalot
Osa
Jokioisten kartanon alaisista tiloista (kuten Kiipun Klemelä ja
Jaakkola) oli perintörälssitiloja, joiden haltijoilla katsottiin
olevan tilaansa omistusoikeus ja vain verosuhde kartanoon.
Osa
(kuten Kiipun Kara, Kutila ja Valtti sekä Saarten Timari ja Eskola)
oli sukuoikeustiloja, joiden omistajaksi katsotttiin kartano, mutta
joiden haltijoilla oli tiloihinsa perinnöllinen hallintaoikeus.
Ja
viimeinen osa tiloista oli lampuotitiloja eli ns. puhtaita rälssejä,
joiden omistajana oli kartano ja tilojen viljelijät olivat
vuokraajan asemassa (vuonna 1910 tällaisia olivat esim. Kiipun
Mattila, Paara, Heikkilä, Jussila, Lassila ja Kurkku).
Eri
aikoina nämä omistussuhteet saattoivat myös muuttua, kun esim.
sukuoikeuksia myytiin kartanolle ja aiempi sukuoikeustila (kuten
esim. v. 1872 Kiipulla Paara ja Jussila) muuttuivat lampuotitilaksi.
Jos
puhutaan tuon Kutilan ainoasta lapsesta Martti Tuomaanpojasta ja
vuodesta 1744 jolloin hän oli 16-vuotias niin voitaisiinko sanoa
että hän oli uppiniskainen vaiko vaan kiireinen kotitöissään?
Nimittäin vaikka hänen molemmat vanhemmat olivatkin luku- sekä
kirjoitustaitoisia oli tuo Martti peijooni vielä täysin oppimaton.
Jokoisten
kappalainen Cadenius jonka vastuulla kyläisten opetus oli lähettikin
rovasti Amnelille kirjelmän marraskuun 17. 1744. Sen mukaan poika
osasi vain huonosti lukea muutamia kirjaimia ja ulkoa tuskin herran
rukousta. Cadenius oli omien sanojensa mukaan tutkinut häntä
vähintäin 19-20-kertaa ja aina yhtä huonoin tuloksin. Joka
katekismuskuulustelun jälkeen oli tämä huolehtiva paimen
huokauksin sekä kyynelin, vieläpä jalkapuurangaistuksen
peloituksin varoittanut sekä poikaa itseään että vanhempiaan,
erityisesti äitiään.
Kyynelin
oli Cadenius kerrankin yleisessä katekismuskuulustelussa Kiipun
Kurkulla muistuttanut Martin äitiä pitämään huolta poikansa
kristillisyyden taidosta, mutta tämäpä olikin huutanut täyttä
kurkkua: ” Poikani joka on tehnyt kaikkensa, ei vaan opi lukemaan
kirjaa!” Vieläpä oli rovastikin samassa tilaisuudessa
kyynelsilmin puhunut tämän pojasta.
Kun
hyvä puhe ei auttanut määrättiin Martti saapumaan huhtikuun 22
p:nä 1744 pidettävään pitäjänkokoukseen, jossa hänet kun hän
ei ollut tätäkään määräystä noudattanut, tuomittiin vihdoin
jalkapuuhun seuraavana sunnuntaina. Poika, joka sai ilmeisesti tukea
vanhemmiltaan niskoittelulleen, ei saapunut häpeärangaistustaan
kärsimään, vaikka kuudennusmies oli hänelle asiasta tiedoittanut
ja siltavouti yhdessä lautamiehen kanssa oli lähetetty häntä
tuomaan.
Vasta
syyskuun 30 p:nä täytyi nimismies Orellin lähteä itse hakemaan ja
tuomaan hänet jalkapuuhun. Vielä tämän jälkeenkin jatkoi poika
niskoitteluaan. Sillä saman vuoden marraskuun 15 p:nä oli
kappalainen kahdestikin pyytänyt häntä luokseen Kiipun Paaralle,
mutta poika oli lähtenyt isänsä kanssa metsään. Myöskään isä
ei tahtonut lähettää poikaansa rippikouluun, jota Cadenius oli
näihin aikoihin alkanut seurakunnassa pitää.
Seuraavan
vuoden heinäkuun 7 p:nä oli Kutilan isä poikineen saapunut
pitäjäkokoukseen itsensä rovastin tutkittavaksi. Kysymykseen,
miksi ei hän ollut antanut poikaansa, vaikka tämä oli jo
seitsemännellätoista ikävuodella, tulla kuulusteluihin tai papin
tutkittavaksi, sittenkuin hän laiminlyöntinsä vuoksi oli istunut
jalkapuussa, vastasi isä, että hän kerran oli ollut pappilassa,
mutta ei rovasti silloin ollut kotona.
Kristillisen nuhtelun jälkeen
lupasi isä nyt viipymättä panna poikansa nauttimaan opetusta,
jotta tämä voisi päästä Herran ehtoolliselle. Lisäksi
ilmoitettiin isälle, että jos hän vastoin niin monia kehoituksia
joko häijyyttään tai työn tyrkytyksen vuoksi pidättää poikansa
opetuksesta, täytyy hänen alistua sellaiseen rangaistukseen kuin
asetukset säätävät. Myöhemmin asia ei aiheuttanutkaan
toimenpiteittä.
Näin
jälkikäteen arvioiden tuonajan opettamisessa ja ojentamisessa oli
tiukkuutta ja suoraviivaisuutta. Aluksi kyyneleitä ja huokauksia,
sitten uhkauksia ja varoituksia sekä jos tämäkään ei tehonnut,
lopulta käsi- ja jalkapuu.
Jokioinen
1631-1931 Juhlakirja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti