Pohdinta 5.
Näin itsenäisyyspäivän tiimoilla meitä kehoitetaan muistamaan itsenäisyyden rakentajia, puolustajia ja ylläpitäjiä joten muistakaamme siis.
Rakentajia olivat ne henkilöt jotka eivät suostuneet alistumaan Venäjän ikeen alle vaan harasivat vastaan. Eugen Schauman ampui Bobrikoffin senaatin portaikossa sekä surmasi myös itsensä. Se oli marttyyriteko mutta rikos, joten ei kai sitä sovi muistella, se siitä.
Itsenäisyyttä puolustettiin talvisodassa, myös äitini puolisti maatansa Lotta Svärd järjestössä sillä hän päivysti tulipalopakkasessa Turun ilmavartiossa. Lotta Svärd järjestö lakkautettiin ja kiellettiin joten se siitä. Itsenäisyyttä puolustettiin myös Summan rintamalla jossa isänikin haavoittui ja kantoi sirpaleita kehossaan sekä muita vaurioita humeetissaan elämänsä loppuun asti, joten se siitäkin.
Itsenäisyyden ylläpito? Olemme integroituneet Euroopan Yhteisöön, vaikka joskaan emme kuulu Natoon joten ei kai tässä ihmeempiä. Olen suorittanut asevelvollisuuden ja käynyt kuusi viikkoa kertaamassa, taitaa riittää minun osaltani, se siitäkin siis.
5.12.2010
4.12.2010
Joulupohdinnan 4. luukku
Pohdinta 4.
Niin. On ongelmia saada matkustamohenkilökuntaa lennoille juuri nyt. Vaikeaa. Junat kulkevat konnarin ja erillisen ravintolavaunun voimalla, löytyisikö tästä ratkaisu lentoliikenteeseenkin?
Turvallisuusohjeet tulisivat monitoreista ja perämies tarkstaisi varauloskäyntien lukitukset. Jo ilmaan päästyä käytävää pitkin tulisi tarjoiluvaunu kuin kädestä käteen kulkeva kolehtihaavi kirkossa.
Siitä voisi ottaa murkinat kortilla ja jos joku pulma olisi perämies tulisi ja kuuntelisi. Entäs viinanmyynti ja erilaiset tuliaiset? Automaatti vaan vessan nurkalle ja säästöjä syntyisi. Liikematkalaisille ja firman rahoilla mällääville olisi sitten omat koneet ja omat sopimukset.
Kai tähänkin touhuun joku roti täytyy löytyä.
Niin. On ongelmia saada matkustamohenkilökuntaa lennoille juuri nyt. Vaikeaa. Junat kulkevat konnarin ja erillisen ravintolavaunun voimalla, löytyisikö tästä ratkaisu lentoliikenteeseenkin?
Turvallisuusohjeet tulisivat monitoreista ja perämies tarkstaisi varauloskäyntien lukitukset. Jo ilmaan päästyä käytävää pitkin tulisi tarjoiluvaunu kuin kädestä käteen kulkeva kolehtihaavi kirkossa.
Siitä voisi ottaa murkinat kortilla ja jos joku pulma olisi perämies tulisi ja kuuntelisi. Entäs viinanmyynti ja erilaiset tuliaiset? Automaatti vaan vessan nurkalle ja säästöjä syntyisi. Liikematkalaisille ja firman rahoilla mällääville olisi sitten omat koneet ja omat sopimukset.
Kai tähänkin touhuun joku roti täytyy löytyä.
3.12.2010
Joulupohdinnan 3. luukku
Pohdinta 3.
Niin. Päivittäin kaupassa asiakkaat kopeloivat tätä tavaraa ihan säännöllisesti ja järkijään tietämättä kuitenkaan sen nimeä. Joku sanoo sitä pulikaksi, mutta ei se pulikka ole. Pulikalla tehdään piirakoita.
Joku voi sanoa sitä orreksi mutta ei se mikään kananorsikaan ole. Toinen voi sanoa rimaksi tai ripaksi mutta ne on rakennusmiesten tarvikkeita. Olisiko se kalikka?
Se älähtää johon kalikka kalahtaa, mutta en ole kuullut kenekään älähtävän vaikka se on kalahtanutkin, ei, ei se ole kalikka.
Olisiko se rajapuomi? Ei, rajapuomi on maarajoilla ja ylösnostettava, toisesta päästä akseloitu.
Olisiko se välieroitin? No joo mutta huono nimi, sähkötekniikassa on välieroittimia.
Kapula se voisi olla mutta viestinjuoksijoita tai tollo suussa olevia ei näy silti missään.
Siis kyse on tuosta neliö- tai kolmiomallisesta puu/muovikappaleesta joka laitetaan hihnalle erottamaan omat ostokset edellä- ja jäljestätulevan vastaavista.
Outo asia ettei tuolla arkisella ja yleisellä objektilla ole sellaista nimeä joka olisi heti ensimmäiseksi huulilla kun esineen näkee.
Jos päätalon Herkko eläisi niin hän kyllä tuollaiselle nimen keksisi. Kiertäisi näävelikarvojaan, puhaltelisi paksuja ja pussuttaisi holkkitupakkiaan. Sanoisi lopuksi, "mitä noita kaikkia joutavia hummeetissaan räknäämään, olkoot vaikka suoro"
Niin. Päivittäin kaupassa asiakkaat kopeloivat tätä tavaraa ihan säännöllisesti ja järkijään tietämättä kuitenkaan sen nimeä. Joku sanoo sitä pulikaksi, mutta ei se pulikka ole. Pulikalla tehdään piirakoita.
Joku voi sanoa sitä orreksi mutta ei se mikään kananorsikaan ole. Toinen voi sanoa rimaksi tai ripaksi mutta ne on rakennusmiesten tarvikkeita. Olisiko se kalikka?
Se älähtää johon kalikka kalahtaa, mutta en ole kuullut kenekään älähtävän vaikka se on kalahtanutkin, ei, ei se ole kalikka.
Olisiko se rajapuomi? Ei, rajapuomi on maarajoilla ja ylösnostettava, toisesta päästä akseloitu.
Olisiko se välieroitin? No joo mutta huono nimi, sähkötekniikassa on välieroittimia.
Kapula se voisi olla mutta viestinjuoksijoita tai tollo suussa olevia ei näy silti missään.
Siis kyse on tuosta neliö- tai kolmiomallisesta puu/muovikappaleesta joka laitetaan hihnalle erottamaan omat ostokset edellä- ja jäljestätulevan vastaavista.
Outo asia ettei tuolla arkisella ja yleisellä objektilla ole sellaista nimeä joka olisi heti ensimmäiseksi huulilla kun esineen näkee.
Jos päätalon Herkko eläisi niin hän kyllä tuollaiselle nimen keksisi. Kiertäisi näävelikarvojaan, puhaltelisi paksuja ja pussuttaisi holkkitupakkiaan. Sanoisi lopuksi, "mitä noita kaikkia joutavia hummeetissaan räknäämään, olkoot vaikka suoro"
2.12.2010
Joulupohdinnan 2. luukku
Pohdinta 2.
Talvet ovat viime vuosina muuttuneet kylmemmiksi ja runsalumisimmiksi. Tämä muutos on tapahtunut aivan samassa suhteessa kun rakennuksissa ilmalämpöpumput ovat lisääntyneet. Entisaikonahan rakennukset olivat harvoja ja niitä lämmitettiin puilla, öljyllä sekä sähköllä. Osa lämmöstä karkasi ulos ja ilmasto alkoi lämmetä. Nyt on käymässä päinvastoin.
Ilmalämpöpumppu vain siirtää lämpöä ulkoa sisälle jolloin sisälle otettu lämpö on vastaavasti ulkoa pois, eli ulkoilmaa on jäähdytetty ja ulkoilma kylmenee. Tämä trendi on kiistatta todettavissa katsottaessa menneen ja tulevan talven keskilämpötiloja sekä vastaavana aikana asennettujen ilmalämpöpumppujen kasvanutta määrää. On paha pulma, on tottavie.
Ilmalämpöpumpun rakennehan on seuraava:
1. lauhdutin (lämmin puoli)
2. paisuntaventtiili
3. höyrystin (kylmä puoli)
4. kompressori.
Putkiston kylmäaineena toimii
kaasu- ja nesteseos.
Ei tätä kylmää talvea enää suomalainen kestä ja tammikuussa on mentävä Thaimaaseen. Siellä taas ongelma on kärjistynyt toiseen suuntaan. Taloja jäähdytetään jolloin lämpöä siirretään sisältä ulos ja sen seurauksena siellä onkin ulkosalla turkasen kuuma. Alle +30 asteen ei juurikaan mennä edes yöllä, on se kauhea vehje tuollainen ilmalämpöpumppu, juu.
Talvet ovat viime vuosina muuttuneet kylmemmiksi ja runsalumisimmiksi. Tämä muutos on tapahtunut aivan samassa suhteessa kun rakennuksissa ilmalämpöpumput ovat lisääntyneet. Entisaikonahan rakennukset olivat harvoja ja niitä lämmitettiin puilla, öljyllä sekä sähköllä. Osa lämmöstä karkasi ulos ja ilmasto alkoi lämmetä. Nyt on käymässä päinvastoin.
Ilmalämpöpumppu vain siirtää lämpöä ulkoa sisälle jolloin sisälle otettu lämpö on vastaavasti ulkoa pois, eli ulkoilmaa on jäähdytetty ja ulkoilma kylmenee. Tämä trendi on kiistatta todettavissa katsottaessa menneen ja tulevan talven keskilämpötiloja sekä vastaavana aikana asennettujen ilmalämpöpumppujen kasvanutta määrää. On paha pulma, on tottavie.
Ilmalämpöpumpun rakennehan on seuraava:
1. lauhdutin (lämmin puoli)
2. paisuntaventtiili
3. höyrystin (kylmä puoli)
4. kompressori.
Putkiston kylmäaineena toimii
kaasu- ja nesteseos.
Ei tätä kylmää talvea enää suomalainen kestä ja tammikuussa on mentävä Thaimaaseen. Siellä taas ongelma on kärjistynyt toiseen suuntaan. Taloja jäähdytetään jolloin lämpöä siirretään sisältä ulos ja sen seurauksena siellä onkin ulkosalla turkasen kuuma. Alle +30 asteen ei juurikaan mennä edes yöllä, on se kauhea vehje tuollainen ilmalämpöpumppu, juu.
1.12.2010
Joulupohdinnan 1. luukku
Äijä aloitti joulukalenterisarjan ja koetan minä sellaista sarjaa jossa pohditaan arkipäivän ongelmia.
1. Ongelma.
Talvikenkien pohjat ovat karkeat ja uritetut jotta pitoa löytyisi sekä lumella että liukkaalla. Tästähän syntyy varsin viljalti ongelmia. Sisälle tullessa kruusauksien välit ovat täynnänsä hiekoitussepeliä ja lunta.
Lumen sitten sisällä sulaessa tuo törky varisee painovoiman vaikutuksesta kenkäkaappiin ja kastelee sekä sotkee paikkoja. Pitäisi olla toisenlainen ratkaisu.
Sellainen pohja joka vivusta vääntämällä suoristuisi kynnyksellä ja roskat jäisi ulos. Tai sitten tehokas lämpöpuhallinharja joka puhdistaisi pohjat eteisessä johonkin kaukaloon. Tämä ongelma on sekä kauppojen että kotien pulma. Harmistuttaa pohdituttaa pientä kulkijaa.
1. Ongelma.
Talvikenkien pohjat ovat karkeat ja uritetut jotta pitoa löytyisi sekä lumella että liukkaalla. Tästähän syntyy varsin viljalti ongelmia. Sisälle tullessa kruusauksien välit ovat täynnänsä hiekoitussepeliä ja lunta.
Lumen sitten sisällä sulaessa tuo törky varisee painovoiman vaikutuksesta kenkäkaappiin ja kastelee sekä sotkee paikkoja. Pitäisi olla toisenlainen ratkaisu.
Sellainen pohja joka vivusta vääntämällä suoristuisi kynnyksellä ja roskat jäisi ulos. Tai sitten tehokas lämpöpuhallinharja joka puhdistaisi pohjat eteisessä johonkin kaukaloon. Tämä ongelma on sekä kauppojen että kotien pulma. Harmistuttaa pohdituttaa pientä kulkijaa.
25.11.2010
Forssan rautatieasema
Outo sanayhdistelmä nykyaikana. Forssahan on yksi niistä harvoista kaupungeista joiden kautta eivät junat kulje. Aikoinaan kirjoitin fiktiivistä juttua joka perustui sikäli historiaan että Forssassa aikoinaan oli kapearaiteinen rata Humppilaan asti. Kaikki purettiin asemaa myöten loimijokeen asti. Kiskot ja silta myytiin romukauppiaalle, Jokioinen ja Minkiö kehitti myöhemmin museorautatiensä. Sittemmin se on laajennettu kulkemaan Humppilaan asti.
Nyt se minun kirjoitukseni punkee googlettajien haarukkaan, kuten seuraavasta TimppaTT:n tekstistä (Juna tulee Vihdin, Nummi-pusulan ja Someron kautta. Onkos tämä kirjoitelma ihan täyttä fiktiota vai onko tuollaista reittiä joskus oikeasti mietitty? ) voi havaita. Ilmeisesti junarata Helsinki Pori on suunnitteilla.
Wikipedia
Nyt se minun kirjoitukseni punkee googlettajien haarukkaan, kuten seuraavasta TimppaTT:n tekstistä (Juna tulee Vihdin, Nummi-pusulan ja Someron kautta. Onkos tämä kirjoitelma ihan täyttä fiktiota vai onko tuollaista reittiä joskus oikeasti mietitty? ) voi havaita. Ilmeisesti junarata Helsinki Pori on suunnitteilla.
Wikipedia
24.11.2010
Missä suojatiet ?
Patongilla on erittäin vilkas rantakatu mutta ei yhtään suojatietä. Myös liikennevalot loistavat poissaolollaan aamusta iltaan. Toissavuonna näin kun yksi nainen jäi skootterin alle. Näitä tapahtuu varmaan jatkuvasti.
Suomalaismies kuoli traagisesti Thaimaassa
23.11.2010 12:32
41-vuotias suomalaismies kuoli sunnuntaina Thaimaan Phuketissa tapahtuneessa liikenneonnettomuudessa. Asiasta kertoo Phuket Wan -sanomalehti.
Lehden mukaan jalkaisin liikkellä ollut suomalaismies oli varhain sunnuntaiaamuna ylittänyt katua, kun hän oli jäänyt 34-vuotiaan thaimaalaismiehen ajaman auton alle. Suomalaismiesmies oli kuollut välittömästi törmäyksen seurauksena.
Thaimaalaistietojen mukaan suomalaismies oli asunut maassa pitempään ja hänellä oli thaimaalainen vaimo.
(MTV3)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
Viljasen Esko haastattelee Pelliniemen Juhoa
Simolasta Kalsun kankaalle ja alkuasukkaita haastattelemaan. Simolan Oskari Papalla oli kaivossaan varastoituna erinomaista sahtia ...
-
Niin, Nyt vuonna 2019 Laukku Leena on Jämsässä. Alla myös muita julkaisuja. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75db588e-0711-40c6-bb09-b...
-
Niin, Uskoisin että joka toisessa yli parikymmentä vuotta vanhassa kotitaloudessa on tihkuttava keittiöhana. Vuoto ei ole vaaralli...
-
Niin, Järsön luontopolulla en ollut ennen käynytkään. Parempi mennä polkupyörällä koska Järsöntiellä on ajokielto. Ensin yli moottoritien...