18.7.2016
13.3.2016
Kiipun kylässä tapahtui
Jokioisten
Kiipun kylästä löytyy kirjoitettua tietoa jo 1600 -luvulta.
Perintörälssi-,
sukuoikeus- ja lampuotitalot
Osa
Jokioisten kartanon alaisista tiloista (kuten Kiipun Klemelä ja
Jaakkola) oli perintörälssitiloja, joiden haltijoilla katsottiin
olevan tilaansa omistusoikeus ja vain verosuhde kartanoon.
Osa
(kuten Kiipun Kara, Kutila ja Valtti sekä Saarten Timari ja Eskola)
oli sukuoikeustiloja, joiden omistajaksi katsotttiin kartano, mutta
joiden haltijoilla oli tiloihinsa perinnöllinen hallintaoikeus.
Ja
viimeinen osa tiloista oli lampuotitiloja eli ns. puhtaita rälssejä,
joiden omistajana oli kartano ja tilojen viljelijät olivat
vuokraajan asemassa (vuonna 1910 tällaisia olivat esim. Kiipun
Mattila, Paara, Heikkilä, Jussila, Lassila ja Kurkku).
Eri
aikoina nämä omistussuhteet saattoivat myös muuttua, kun esim.
sukuoikeuksia myytiin kartanolle ja aiempi sukuoikeustila (kuten
esim. v. 1872 Kiipulla Paara ja Jussila) muuttuivat lampuotitilaksi.
Jos
puhutaan tuon Kutilan ainoasta lapsesta Martti Tuomaanpojasta ja
vuodesta 1744 jolloin hän oli 16-vuotias niin voitaisiinko sanoa
että hän oli uppiniskainen vaiko vaan kiireinen kotitöissään?
Nimittäin vaikka hänen molemmat vanhemmat olivatkin luku- sekä
kirjoitustaitoisia oli tuo Martti peijooni vielä täysin oppimaton.
Jokoisten
kappalainen Cadenius jonka vastuulla kyläisten opetus oli lähettikin
rovasti Amnelille kirjelmän marraskuun 17. 1744. Sen mukaan poika
osasi vain huonosti lukea muutamia kirjaimia ja ulkoa tuskin herran
rukousta. Cadenius oli omien sanojensa mukaan tutkinut häntä
vähintäin 19-20-kertaa ja aina yhtä huonoin tuloksin. Joka
katekismuskuulustelun jälkeen oli tämä huolehtiva paimen
huokauksin sekä kyynelin, vieläpä jalkapuurangaistuksen
peloituksin varoittanut sekä poikaa itseään että vanhempiaan,
erityisesti äitiään.
Kyynelin
oli Cadenius kerrankin yleisessä katekismuskuulustelussa Kiipun
Kurkulla muistuttanut Martin äitiä pitämään huolta poikansa
kristillisyyden taidosta, mutta tämäpä olikin huutanut täyttä
kurkkua: ” Poikani joka on tehnyt kaikkensa, ei vaan opi lukemaan
kirjaa!” Vieläpä oli rovastikin samassa tilaisuudessa
kyynelsilmin puhunut tämän pojasta.
Kun
hyvä puhe ei auttanut määrättiin Martti saapumaan huhtikuun 22
p:nä 1744 pidettävään pitäjänkokoukseen, jossa hänet kun hän
ei ollut tätäkään määräystä noudattanut, tuomittiin vihdoin
jalkapuuhun seuraavana sunnuntaina. Poika, joka sai ilmeisesti tukea
vanhemmiltaan niskoittelulleen, ei saapunut häpeärangaistustaan
kärsimään, vaikka kuudennusmies oli hänelle asiasta tiedoittanut
ja siltavouti yhdessä lautamiehen kanssa oli lähetetty häntä
tuomaan.
Vasta
syyskuun 30 p:nä täytyi nimismies Orellin lähteä itse hakemaan ja
tuomaan hänet jalkapuuhun. Vielä tämän jälkeenkin jatkoi poika
niskoitteluaan. Sillä saman vuoden marraskuun 15 p:nä oli
kappalainen kahdestikin pyytänyt häntä luokseen Kiipun Paaralle,
mutta poika oli lähtenyt isänsä kanssa metsään. Myöskään isä
ei tahtonut lähettää poikaansa rippikouluun, jota Cadenius oli
näihin aikoihin alkanut seurakunnassa pitää.
Seuraavan
vuoden heinäkuun 7 p:nä oli Kutilan isä poikineen saapunut
pitäjäkokoukseen itsensä rovastin tutkittavaksi. Kysymykseen,
miksi ei hän ollut antanut poikaansa, vaikka tämä oli jo
seitsemännellätoista ikävuodella, tulla kuulusteluihin tai papin
tutkittavaksi, sittenkuin hän laiminlyöntinsä vuoksi oli istunut
jalkapuussa, vastasi isä, että hän kerran oli ollut pappilassa,
mutta ei rovasti silloin ollut kotona.
Kristillisen nuhtelun jälkeen
lupasi isä nyt viipymättä panna poikansa nauttimaan opetusta,
jotta tämä voisi päästä Herran ehtoolliselle. Lisäksi
ilmoitettiin isälle, että jos hän vastoin niin monia kehoituksia
joko häijyyttään tai työn tyrkytyksen vuoksi pidättää poikansa
opetuksesta, täytyy hänen alistua sellaiseen rangaistukseen kuin
asetukset säätävät. Myöhemmin asia ei aiheuttanutkaan
toimenpiteittä.
Näin
jälkikäteen arvioiden tuonajan opettamisessa ja ojentamisessa oli
tiukkuutta ja suoraviivaisuutta. Aluksi kyyneleitä ja huokauksia,
sitten uhkauksia ja varoituksia sekä jos tämäkään ei tehonnut,
lopulta käsi- ja jalkapuu.
Jokioinen
1631-1931 Juhlakirja
27.1.2016
Hiiliteräspannu käytössä.
Niin,
Hiiliteräspannuni kaksivuotisjuhlat koittavat muutaman kuukauden kuluttua. Hyvin on tummunut ja käytetäänkin kovasti. Väri oli alkuaikoina ihan toista ja kirkas mutta pannu oli silloin vain raakile.
Kun klikkaat tämän sivun alareunan tunnistetta "hiiliteräspannu" linkkiä niin näet pannun koko kasvutarinan. Käänteisessä aikajärjestyksessä.
Hiiliteräspannuni kaksivuotisjuhlat koittavat muutaman kuukauden kuluttua. Hyvin on tummunut ja käytetäänkin kovasti. Väri oli alkuaikoina ihan toista ja kirkas mutta pannu oli silloin vain raakile.
Kun klikkaat tämän sivun alareunan tunnistetta "hiiliteräspannu" linkkiä niin näet pannun koko kasvutarinan. Käänteisessä aikajärjestyksessä.
28.12.2015
Pois Bangkokista
Niin,
Pois pois.
Lentokentän iso käärme vei aulatilasta melkomoisen lohmakkeen.
Jostakin syystä istuinapikat olivat business luokassa. Kolmen ruokalajin lounas vapaavalintaisine viineineen ja konjakkeineen. Penkitkin sai makuuasentoon.
Isoin ihmetys oli kuitenkin edessä istuvan herrasmiehen muhkeat kulmakarvat. Ne olivat kuin Kyösti Kallion viikset.
Pois pois.
Lentokentän iso käärme vei aulatilasta melkomoisen lohmakkeen.
Jostakin syystä istuinapikat olivat business luokassa. Kolmen ruokalajin lounas vapaavalintaisine viineineen ja konjakkeineen. Penkitkin sai makuuasentoon.
Isoin ihmetys oli kuitenkin edessä istuvan herrasmiehen muhkeat kulmakarvat. Ne olivat kuin Kyösti Kallion viikset.
25.12.2015
Jokiristeily Bangkok
Niin,
Kun on joki ja kauniita valaistuja temppeleitä joella risteillään. Kabaree ja ruoka ehkä hieman liian tiivis ohjelma.
Kun on joki ja kauniita valaistuja temppeleitä joella risteillään. Kabaree ja ruoka ehkä hieman liian tiivis ohjelma.
24.12.2015
23.12.2015
Buddhan viisaat ajatukset
Niin,
Kappelia ei hotellissa ollut mutta päivät saatoi viettää erillisessä tilassa jossa oli alttari ja hiljaista. Sen jälkeen hotellihuoneessa oli vielä Uusi testamentti ja Buddhan viisaat opetuksett. Niitä lukemalla kaikki selviää.
Kappelia ei hotellissa ollut mutta päivät saatoi viettää erillisessä tilassa jossa oli alttari ja hiljaista. Sen jälkeen hotellihuoneessa oli vielä Uusi testamentti ja Buddhan viisaat opetuksett. Niitä lukemalla kaikki selviää.
Puhutaan siitä, pitäisikö buddhalaisuus luokitella uskonnoksi vai elämänfilosofiaksi. Tämä johtuu mm. siitä, että toisin kuin useimpien uskontojen perustajat, Buddha ei opettanut minkään jumalten palvontaa eikä ylistänyt sokeaa uskoa. Sen sijaan Buddha kehotti oppilaitaan ajattelemaan itse ja tutkimaan opetuksia kriittisesti niiden ymmärtämiseksi. Kuuluisassa Kalamasutrassa Buddha sanoo, ettei mitään tule uskoa ”vain siksi että niin on usein sanottu tai niin on tapana uskoa – – vain koska niin huhutaan tai niin sanotaan pyhissä teksteissä – – vain päättelyn tai olettamusten pohjalta – – tai sen ajatuksen perusteella, että ’tämä munkki on opettajamme.’” Eli tulkitsen tuota siten että pitäisi kaikenaikaa pohtia ja etsiä erilaisia totuuksia. Ei kuitenkaan liialti julistaa omia totuuksiaan alinomaa ja joka paikassa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
Viljasen Esko haastattelee Pelliniemen Juhoa
Simolasta Kalsun kankaalle ja alkuasukkaita haastattelemaan. Simolan Oskari Papalla oli kaivossaan varastoituna erinomaista sahtia ...
-
Niin, Nyt vuonna 2019 Laukku Leena on Jämsässä. Alla myös muita julkaisuja. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75db588e-0711-40c6-bb09-b...
-
Niin, Uskoisin että joka toisessa yli parikymmentä vuotta vanhassa kotitaloudessa on tihkuttava keittiöhana. Vuoto ei ole vaaralli...
-
Niin, Järsön luontopolulla en ollut ennen käynytkään. Parempi mennä polkupyörällä koska Järsöntiellä on ajokielto. Ensin yli moottoritien...