27.1.2011

Meren aallot







Niin. Ne aaltojen kohinat ja suolaisen veden pärskeet ovat pappien, lukkareiden, talonpoikien sekä kuppareidenkin muistoissa. Rauhaisasta sinisen laguunin suojaisesta poukamasta minulla ei ole kuvia, Katalla on ja oli muitakin. Aurinkotuolien pitkä rivi joskin suurin osa tyhjänä. Ei kaikki halua vanhentaa ihoaan grillaamalla mutta outoa se olisi ihan sisätiloissakin olla kun sinne saakka menee.

Aamupäivällä oli oiva hetki kävellä hietikko päästä päähän ja takaisin, meitä oli monta samanlaista holjaa tallustajaa. Hiekka on sopivan kovaa märkänä ja se hierontaefekti tulee aaltojen tuomana kaupan päälle.



26.1.2011

Ympäristö

Kaukana kukkulalla siinsi Big Buddha



Sen pääkin oli valtaisan kokoinen.




Kaunis mutta tuntematon puun kukinto hotellin muurin seinustalla.



Naapurihotellin pihalla oli ikiaikaiset härkävankkurit.



Pimeässä ne hohtivat kuin joulukuusi.

25.1.2011

Katalla ruokailua

Syötäväksi valittu rapu otettiin ulkoa olevasta kaukalosta jäähileen joukosta.




Taskurapuannos




Perussetti on paistettu riisi katkarapujen kera sekä currykeitto



Se pakollinen Lobster piti syödä -tietty

24.1.2011

Elvistelyä

Elvis oli Phuketin teema. Heitä oli useampi klooni ja tietokoneen taustoittamana esiintyivät baareissa katseenvangitsijoina. Tämänkin basaarin edustalla heitä oli kaksin kappalein.







Alkoi sade ja Elvis joutui esiintymään varjon alla. Sateen vain yllyttyä mies joutui liki kietoitumaan varjon tapin ympärille pysyäkseen kuivana. Ja kun asfaltti jo lainehti uhaten kastella kengät, Elvis perääntyi katoksen suojiin.





Kata Tropical Resort

Tunnusomaisin hotellille on iso valkoinen kupoli kuin moskeijassa ikään.
Muu osuus onkin sitten pelkkää elementtirakentamista ja ehkä hieman askeettinen. Kuitenkin vain kaksi vuotta vanha rakennus. Ihan uusia ei Katan keskustaan ollutkaan nyt useaa tulossa, Karonille sen sijaan rakennettiin täyttä häkää.





23.1.2011

Ohi on

Armeijassa laskettiin päiviä hetkeen jolloin se lopulta päättyy. Näin voisin minäkin tehdä sillä Thailand Kata-Beach TJ 0 on juuri nyt. Kone tuli yöllä ja aikoinaan lähti puoli vuorokautta myöhässä, niinkuin niiden tapana on.

Alussa oli jalat hellinä ja laastaroituna.



Mutta kyllä ne siitä friskaantuivat. Osansa oli joka-aamuisella rantahiekkalenkillä. Aallot tuovat hiekkaa varpaiden väliin ja paluuaalto vie ne pois. Hiekkahierontaa.







Iltalehti on näemmä vertaillut hintoja, ihan alhaalla on linkki. Paikallinen hieroja sanoi ettei hän tienaa edes vuodessa pelkän suomen lentomatkan hintaa. Jalka/ muu hieronta maksaa 250..300 baht/tunti eli 5...8 Euroa, sitä ei Kanarialla saa :


Playa del Inglés: 1706, 20 euroa Matkatoimisto: Aurinkomatkat

Matkan hinta: 1 100 € / hlö Hotelli: Green Park

Tähditys: **- Matka rantaan: 700 m

Syömiset ja juomiset ravintolassa: Lounas: alkaen 9 €

Illallinen alkaen: 14,50 €

0,5 l olutpullo: 3,50 €

Coca Cola: 33 cl 2 €

Vesi 1 litra: 2,20 €

Yht. 31,2 € / hlö päivässä

Juomiset kaupasta:

Coca Cola 33 cl: 1 €

Olutpullo 33 cl: 0,80 €

Vesi 1,5 litraa: 1,30 €

Viini 75 cl: alk. 4,50 €

Yht. 7,60 € / hlö päivässä

Taksi: Playa del Inglésin sisällä noin 4,50 euroa.

■ Elämisen kustannukset 2 viikolta yht. noin 606,20 euroa / hlö.

■ Matkan hinta + elämisen peruskustannukset: 1 706,20 euroa / hlö.

Kata Beach, Phuket, Thaimaa: 1831 euroa

Matkatoimisto: Tjäreborg

Matkan hinta: 1 467 € / hlö

Hotelli: Kata Place

Tähditys: **+

Matka rantaan: 1,3 km

Syömiset ja juomiset ravintolassa:

Lounas: 2,2 €

Illallinen: 2,6 € (paikallisessa ravintolassa)

33 cl Coca Cola: 1 €

Vesi 1,5 l: 0,6 €

50 cl olut: 2,2 €

Yht. 8,6 € / hlö päivässä

Juomiset kaupasta:

Coca Cola 33 cl: 0,5 €

Vesipullo 1,5 l: 0,4 €

Olutpullo 50 cl: n. 1,5 €

Viinipullo (75 cl): n. 10 €

Yht. 12,4 € / hlö päivässä

Taksi: tuk-tuk -taksi esimerkiksi Kata Beachilta Karon Beachille n. 200 bahtia eli 5 euroa.

■ Elämisen kustannukset 2 viikolta yhteensä n. 364 euroa.

■ Matkan hinta + elämisen peruskustannukset: 1 773 euroa / hlö.

TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT AURINKOMATKAT, FINNMATKAT, TJÄREBORG

1.1.2011

Oodi vesikelkalle.

Kuten hyvä ystäväni Äijä totesi, on vesikelkka ehdoton keksintö. Tosin nykynuoret eivät ehkä tunnekaan esinettä, vaikka tuntevat iPodit sun muut joita taas ei äitini tuntenut, on se peli oiva vielä näinäkin aikoina.

Vesikelkka on syntynyt todennäköisesti hevosreestä kehittelemällä. Tehdään vähän pienempi ja pannaan työntöaisat taakse, -sanoi varmaan joku Vihtori Antinpoika ja teki koekappaleen. Vähän tähän malliin:



Nykykelkkaa on sitten vähän kevennetty ja lastaustilaa lisätty. Hieman minä vahvistaisin tuota työntöaisaa. Myös reunalista on hempula jos maitotonkkaa tuohon kampeaa. Puupinomiehelle passeli tosin lie.

Kaupunkilaiset eivät tunne jalaksia

Jätehuollosta vastaavat saavat kokea lumen vastuksen karvaimmin. "Ken on maailman luonut mutta kuka ei ole tätä lunta luonut"? -kysymys saattaa tulla.

Maalla ja Latovainiossa vietiin saunapuut, saunavedet ja lehmien jauhot talvella vesikelkalla. Ei pyörä sovellu lumipöpperöön. Kenellekään ei ilmeisesti ole tullut mieleen että talvella jäteastioiden pienet pyörät pitäisi korvata jalaksilla tai sileällä päistään taivutetulla vaneri/muovilevyllä. Ongelma näkyy konkreettisesti seuraavasta:

Flash toistinta ei löytynyt.

30.12.2010

Tervakosken pillipiipari

Toimii osoitteessa Urkupilli 2 12400 Tervakoski. Eli Porthanin perinteinen urkurakentamo. Aloitteli Kangasalla mutta vuodesta 1988 Tervakoskella.

Tälläistä teollisuutta tuskin ihan heti siirretään Kiinaan. Tervakoskella on tehty setelipaperiakin miksei myös siis paikkakunnalle sovi urkujen rakentaminekin.

Refenssilistastaan näkee että yksissä uruissa menee yli vuosi, joten ei mitään lyhytjännitteistä hommaa.

Kotisivunsa on tässä

Voitollista toimintaa yhtäkaikki.

24.12.2010

Viimeinen joulupohdinta

Niin.

Työpaikan taukohetkinä olen usein käynnistänyt pohdinnan jonkun sanonnan alkuperästä. Usein tietoa löytyy ja jos ei löydy niin katsotaan netistä. Mutta noin puoli vuotta sitten tuli tenkkapoo.

Työtoveri kertoi helmasyntinsä olevan runsas suolankäyttö. Kysymys tulikin mistä tuo " helmasynti" -sanonta on saanut alkunsa. Merkitys on tullut likimain selväksi mutta mihin tuo sanonta perustuu, ei löydy vastausta netistäkään.

Oma arvaukseni on että se on jokin perisynti, jo lapsuudesta ihmisen äidin helmoissa roikkuessa lähtöisin oleva mukana kulkeva riesa, maneeri ja tapa. Eli äidin helmasta saanut sanonta alkunsa.

Pelkkä arvaus toistaiseksi. Mikähän lie sanonnan historia?

23.12.2010

Joulupohdinnan 23. luukku

Pohdinta 23.

Niin. Pitäisikö pohtia sitä miksi ihmiset pohtivat, -hunteeraavat? Havukka-ahon ajattelija ja Mooses Pessi tekivät pohtimisesta taiteenlajin. Minnes se tuli menee kun se sammuu ja muuta olennaista.

Miksi sitten ihmiset pohtivat blogeissa. Poliitikoillakin kaikilla omansa, heillä se taitaa olla julkisuushakuisuuden matkaansaattamaa narsisimia. Kaikilla on täysi oikeus pohtia ääneen, kirjallisesti tai sitten ihan hiljaa itsekseen.

Turha ehkä onkin pohtia sitä miksi ihmiset pohtivat. Ainahan siellä humeetissa jokin asia kiertää omaa ympyräänsä. Toisaalta ressittömiä ovat sellaiset ihmiset jotka ei turhia pohdiskele.

Joku ehkä nyt pohtii sitä miksi tuokin pohtii tuollaisia pohtimisasioita, pohtikoon. Vielä yksi luukku ja sitten Joulu onkin jo pulkassa. Ja pulkassahan -sanonta on tullut ajoilta jolloin taksvärkkipäivät viillettiin päivän päätteeksi puupalikkaan, pulkkaan

22.12.2010

Joulupohdinnan 22. luukku.

Pohdinta 22.

Lapsuudestani muistan boheemin taiteilijan Kalle Aaltosen joka kiersi taloista taloon kaupitellen taulujaan. Vailla vakinaista asuntoa ja nukkui ladoissa sekä tupien lattioilla. Kauhea palttoo päällänsä kesät talvet, hänestä tuli myöhemmin TV-dokumenttikin.

Suomesta löytyy myös nainen joka pistää vieläkin paremmaksi. Nukkuu yönsä ulkona, kesät talvet ja jo useamman vuoden ajan. Matkustaa alinomaa ja lisäksi raahaa mukanaan kauheaa määrää kassejaan muutaman metrin kerrallaan. Missähän lienee tämän joulun?

Joroisissa kesällä.


Padasjoella syksyllä.

Marraskuussa jossain.

Kesäisin kassit siirtyvät kärryillä.



Mikähän saa ihmisen reissaamaan?

21.12.2010

Joulupohdinnan 21. luukku

Pohdinta 21.

Maailma on tullut täyteen ihmeellisiä teknisiä vempaimia ja aika halpakäyttöisiäkin. Yksi ihme epeli on autonavigaattori joka kertoo mistä risteyksestä pitää seuraavaksi kääntyä. Mammavainaa olisi ollut semmoisesta ihmeissään.

Tosin pappavainaa tuli joskus markkinoilta nukkuen reessä ja navigaattorina toimi hevonen joka tunsi tien. Sellainen hepokaattori juu.

Netissä on tälläinen palvelu josta näkee missä ne lentokoneet luuraa. Jos odottaa jotakuta jouluksi kotiin näkee onko kone reitillä vai väärästäkö risteyksestäkö sekin on kääntynyt.

Tämmöinen.

20.12.2010

Joulupohdinnan 20. luukku

Pohdinta 20.

Niin. Autossa on hyvä olla sisällä lämpöasteita kun ulkona on pakkasta. Kaikki toimii ihan hyvin paitsi pakkasella ja kovalla lumisateella. Kun auto on lämmin niin tuulilasikin on lämmin ja siihen putoilevat lumihiutaleet sulavat auton liikkuessa hitaasti tai sen seisoessa valoissa.

Kun sitten lähdetään maantieajoon tuo sulanut vesi jäätyy läpinäkymättömäksi kelmuksi ja pyyhkijän sulatkin ovat ihan tönkkönä. Tarvittaisiin siis eristetty tuulilasi tai erillinen jäähdytettävä tuulilasi joka ei sulattaisi höytälunta. Se lentäisi tuulen mukana pois ja pyyhkijätkin sen sivuun liippaisivat.

19.12.2010

Joulupohdinnan 19. luukku

Pohdinta 19. Niin. On joulutervehdysten aikaa. Sähköyhtiökin lähetti perinteisen joulutervehdyksensä. Oli oikein laskenut mitä se tervehdys merkitsee vuositasolla lisää keskimäärin eli 80 E. Mutta minullapa on ilmalämpöpumppu ja minulle se korotus maksaa tällä kertaa 65 Euroa lisää vuodessa. Mutta ehtiipä niitä tulla vielä uusia vuoden mittaan. Kyseessä oli Kraft&Kultur sähköyhtiö joka siis on tavarantoimittajani. Toisaalta mitään varmuutta minulla ei ole tuleeko se sähköni oikeasti Vaasasta asti. Onhan se varsin pitkä matka kuljetella. Fortum Distribution on jakeluyhtiöni ja myös he nostelevat omaan tahtiinsa sähkön kuljettamisen hintaa. On kuulemma nämä asiakkaiden hakkurivirtalähteet sellaisia että aina vaan kalliimpia investointeja tulee siirtoverkkoon. Siirtäminen on jo nyt saman hintaista kuin itse sähkökin ja verot on se kolmas partikkeli. Kun tuo siirtäminen on niin kallista niin luulisi logistiikkaratkaisuja olevan. Tuotaisiin vaikka junalla tai sitten konttikuljetuksena koko vuoden tarve kerralla, eikä pikkuhiljaa niinkuin nyt. Vaasasta lähtee niitä Rabben laivojakin. Ottaisin koko vuoden sähköni kerralla tuohon pihalle konttiin jos halvalla saisin. Tai sitten pitää alkaa kaatamaan pihapuita ja korvata ne kaikki kauniilla ja tehokkailla tuulimyllyillä, sillä viisiin kuin Hollanninpojillakin.

18.12.2010

Joulupohdinnan 18. luukku

Pohdinta 18.

Perinteiset jouluruuat ovat joillekin rasite mutta laatikkovalmistajille rahasampo. Lavakaupalla tuodaan laatikoita marketteihin ja altaat ovat kukkuroillaan kinkkuja.

Kinkku on varattu täksi päiväksi Kisun kaupasta. Kisuhan on monipuolinen mies ja laulu on hänen rattonsa, muttei sillä yksin elä. Kisu kertoo tässä myös ikävästä sairaudestaan.





17.12.2010

Joulupohdinnan 17. luukku.

Pohdinta 17.

Niin. Maailma on täynnä ikäviä uutisia. Suuret ikäluokat tulevat eläkeikään ja syövät eläkesäästömme. Me tulemme siinä heti perässä ja joudumme järsimään pettua.
Olisikohan Thaimaalainen pettu paremman makuista, etenkin jos currylla oikein maustaa?

Seuraavasta kaavioista näkyy miten väestön ikärakenne on muuttunut nykyisin (vuonna 2006) versus 1917. Silloin aikoinaan oli paljon lapsia ja vähän vanhoja. Nyt pylväs on melko tasapaksu ja mötikkä vaan jatkaa nousuaan ylöspäin.

Klikkaa kuva suuremmaksi niin näkee mitä siihen on präntätty.

16.12.2010

Joulupohdinnan 16. luukku

Pohdinta 16.

Katselin juuri kalenterin liputuspäiviä. Niitä on ollut seitsemäntoista vuodessa. Viimeisin lisätty taitaa olla Minna Canthin päivänä eli tasa-arvon päivänä. Ensi vuonna tulee uusin joulukuun kahdeksas Sibeliuksen päivä. Sitä en tiedä onko niitä aina vain lisätty, onko koskaan otettu pois?

Eikös Paavo Nurmi tarvitsisi oman liputuspäivän? Sitten olisi vielä Joulupäivän liputus. Laitetaan vielä edesmenneiden presidenttien liputus kaikille yhtäaikaa. Ja vaikkapa Topeliuksen päivänä. Pääsiäisliputuskin voisi olla. Oliskos muuta? No olis.

Miina Sillanpään päivä. Ensimmäinen suomalainen naisministeri, jokioislainen naiskansanedustaja.

15.12.2010

Joulupohdinnan 15. luukku

Pohdinta 15.

Vaikka energiaa pitäisi säästää katu- näyteikkunavaloja poltetaan entistä enemmän. Liikerakennusten valaistukseen on hankala puuttua mutta moottoriteiden ja katujen valaistukseen olisi helppo tehdä säästötoimenpiteitä.

Nykyisin on olemassa valaisimia joiden ei kestä kylmälläkään kauaa syttyä ja sammua. On myös liikeantureita ja erilaisia navigaattoreita laskenta-algoritmeineen. Tehdään siis järjestelmä joka sytyttää moottoritien valoja sitä mukaa kun auto on tieosaa lähestymässä. Vastaavasti sammutetaan kun liikennettä ei ole.

Kello neljä yöllä olisi valtaosa hiljaisten tieosuuksien valoista sammuksissa ja ei siitä kukaan kärsisi kun ei siellä kukaan kuljekaan.

Edellisen öljykriisin aikoihin tässä kunnassa päätettiin säästää ja sammutettiin joka toinen katuvalo. Sähkömiehiltä meni urakkaan monta viikkoa ja kustannuksia syntyi varsin viljalti. Seuraavana vuonna ihmeteltiin miksei sähkölasku alentunutkaan?

Selvisi että katuvalaistuksen sähköt oli ostettu kokonaistoimituksena naapurikaupungin sähköyhtiöltä eikä koko järjestelmässä ollut edes energiamittausta.
Lamppujen lukumäärä ja teho kun tiedettiin asennusvaiheessa, niin mitä turhia siihen mittareita asentelemaan.

Viljasen Esko haastattelee Pelliniemen Juhoa

  Simolasta Kalsun kankaalle ja alkuasukkaita haastattelemaan. Simolan Oskari Papalla oli kaivossaan varastoituna erinomaista sahtia ...